You are currently viewing Ciekawe, czy granie w gry jest korzystne dla uczniów?

Ciekawe, czy granie w gry jest korzystne dla uczniów?

TL;DR

  • Jestem ojcem, nauczycielem i influencerem i kocham gry od kiedy mając 7 lat zagrałem na Atari;
  • W domu spędzamy czas na różne sposoby. A rodzinne granie w gry planszowe i elektroniczne jest u nas zupełnie OK;
  • Według badania, chirurdzy grający w gry są skuteczniejsi od tych, którzy nie grają;
  • Gry dla uczniów są szansą na opanowanie nowych umiejętności;
  • Czas wykorzystać gry w rzeczywistości szkolnej aby rozwijać u uczniów kompetencje 4K;
  • Zgłoś swoją szkołę do sezonu 1 międzyszkolnej ligi esportowej Predator Games i wygraj z uczniami cenne nagrody.

Wszystko zaczęło się od Atari

Wszyscy wiemy, że granie w gry wideo to świetny sposób na odpoczynek i zabawę. Ale czy wiesz, że na przykład gry akcji – Fortnite, CS Go, czy Rocket League mogą pomóc w poprawieniu koncentracji? Urodziłem się w 1983 roku. Pierwszy raz grałem w grę Pitfall na Atari u starszego kuzyna w okolicach 1990 roku. Na Pierwszą Komunię Świętą otrzymałem hit tamtych czasów, czyli zestaw zegarek + długopis + kalkulator w kolorze czarnym. Dziewczynki dostawały ten sam zestaw tylko biały. No i najważniejsze, udało mi się uprosić u moich rodziców Commodore64. Był rok 1991, chodziłem do drugiej klasy szkoły podstawowej. Od tego momentu gry towarzyszą mi cały czas.

W ostatnią niedzielę, tuż przed obiadem, zagraliśmy rodzinną rundkę w jedną z naszych ulubionych gier planszowych, czyli w Catan. Wieczorem usiadłem na kanapie i na Xboxie włączyłem nowy hit będący połączeniem gry muzycznej i zręcznościowej – Hi-Fi Rush. Pograłem trochę i zaproponowałem mojemu młodszemu synowi (prawie 9 lat), który siedział sobie koło mnie, czy zagramy w coś razem. Jak się domyślacie, nie musiałem go długo namawiać. Po chwili nieskutecznego i trochę przekornego przekonywania go na rundę w Psi Patrol, ostatecznie włączyliśmy Fortnitne na podzielonym ekranie. Zagraliśmy 3 mecze, w czasie których Tymek podpowiadał mi co i jak mam robić.

I wyszedłem na ludzi

Zauważyłem, że ja z wiekiem częściej wybieram gry offline w trybie solo, gdzie nie czuję presji drużyny i czasu. A kiedyś na Playstation 3 kupiłem grę Call of Duty Modern Warfare. Wraz z bratem cały czas biegaliśmy po planszach i szukaliśmy przeciwników by ich zlikwidować. Zlikwidować i cyfrowe figurki, które wykonują polecenia wydawane przez gracza. To był 2010 rok, a ja miałem 27 lat. Od 4 lat pracowałem w szkole i chciałem, żeby życie było szybkie jak gra. Jestem graczem, ojcem, nauczycielem, influencerem, Twórcą Roku 2021 i z perspektywy 40-latka mogę powiedzieć, że gry mogą dać dużo dobrego. Dziś wiem, że można je z powodzeniem wykorzystać w szkole do rozwoju kompetencji miękkich. A przecież tak często powtarzamy, że brakuje ich młodym ludziom wchodzącym na rynek pracy.

To dobrze, że Twój chirurg gra w gry

Jak wynika z badania “Wpływ gier wideo na szkolenie chirurgów w XXI wieku” z 2007 roku opublikowanego na łamach czasopisma Amerykańskiego Towarzystwa Medycznego, chirurdzy grający w gry akcji są skuteczniejsi od tych, którzy nie grają.

Chirurdzy, którzy w przeszłości grali w gry wideo, po więcej
niż 3 godz./tydz. popełniali o 37% mniej błędów, byli o 27% szybsi i
uzyskali ogólnie o 42% lepsze wyniki niż chirurdzy, którzy nigdy nie grali w
gry wideo...
...ma to znaczący wpływ na bezpieczeństwo pacjentów.

Gram w gry, w różne gatunki i dlatego mogę wyjaśnić, dlaczego tak jest.

Analizuj dane i poprawiaj błędy

Proponuję prosty eksperyment myślowy. Potraktujmy konkretną grę akcji, w której dwa zespoły kierując samochodami i odbijając wielką piłkę na specjalnej arenie, muszą strzelać sobie gole (ta gra to Rocket League), jako przedmiot szkolny. W szkole przedmioty mają swoją podstawę programową. Jej opanowanie ma pomóc w ogólnym rozumieniu podstawowych zasad funkcjonowania świata. Ma dać szansę na opanowanie umiejętności poruszania się w nim. I to jest ważne, tylko rozcieńczone przez lata nauki. Nasza gra też ma cel. Być lepszym od drużyny przeciwnej. Ale nie rozcieńczony przez lata, tylko do zrealizowania w ciągu kilku minut.

W procesie uczenia się niezwykle ważnym elementem jest popełnianie błędów i ich eliminowanie. W szkole kojarzy się to niestety z ocenianiem. Te już od dawna nie mobilizują do poprawiania popełnionych błędów, a są raczej związane z lękiem przed porażką. Każda dobra gra ma świetny balans między popełnianiem błędów, uczeniem się ich unikania i szybką nagrodą za bycie lepszym niż w poprzednim podejściu. To natychmiastowo uruchamia dopaminę do mózgu i startuje mechanizm nagrody. Gry dla uczniów okazuję się skutecznym sposobem na motywowanie się do działania.

Przy okazji prowadzenie rozgrywki zmuszenie jesteśmy zbierać i szybko analizować dane, bardzo dużo danych. Ucząc się chemii, polskiego, czy angielskiego również zbieramy dużą ilość danych. Często w szkole brakuje praktycznego zastosowania zdobytych informacji. W grze uczymy się przez działanie, a korzystanie z nowej wiedzy lub umiejętności daje momentalnie widoczne efekty. Gram w grę, więc chcę być lepszy. Chcę unikać błędów i zdobywać kolejne nagrody, które wyróżnią mnie na tle innych graczy. Proste? Pewnie, że proste, a przy okazji jakie fajne!

zrzut ekranu z gry Rocket League; autor BagoGames; CC BY 2.0; źródło

Co łączy gry i kompetencje 4K

W Rocket League tworzymy drużynę ze znajomymi, lub nieznajomymi z sieci. Musimy szybko znaleźć sposób na komunikowanie się i ustalenie wspólnej strategii, która pozwoli nam wygrać mecz. W ten sposób rozwijamy tak ważne umiejętności społeczne jak komunikację i kooperację. Prowadząc szybką rozgrywkę, nasz mózg uczy się szybko analizować dane. Szuka optymalnego rozwiązania i odrzuca te, które oddalają nas od celu. Przecież nie będę sabotował gry uciekając od piłki, albo strzelając “samobóje”. To z kolei rozwija kreatywność i krytyczne myślenie. I tak, dość nieświadomie, z pomocą gry rozwijamy kompetencje 4K, o których ostatnio tak często mówi się w edukacji.

W tego typu grach, gracze muszą śledzić kilka elementów jednocześnie i być świadomi swojego otoczenia. Pomaga im to doskonalić umiejętności rozwiązywania problemów, wielozadaniowości i czasu reakcji. W szczególności uważność i koncentracja jest znacznie zwiększona, ponieważ gracze muszą być czujni, żeby odnieść sukces w grze akcji. 

Gry dla uczniów przyszłością edukacji

Nasi uczniowie grają w gry, to fakt. Szkoły próbują robić wszystko aby dać młodym ludziom możliwość rozwoju kompetencji uniwersalnych pozwalających odnaleźć się w świecie ciągłej zmiany. Skoro tradycyjne przedmioty szkolne często nie spełniają swojej roli w dzisiejszej rzeczywistości, to czy to nie jest najlepszy moment, żeby spróbować czegoś nowego? Połączenie esportu i zajęć szkolnych może być świetnym sposobem na eksplorowanie nowych metod nauczania.

Oczywiście, jak to zawsze bywa z nowościami, musimy wiedzieć od czego zacząć. I tutaj z pomocą przychodzą różnego rodzaju programy i projekty. Jednym z nich jest liga Predator Games.

Zgłoś szkołę do rozgrywek Predator Games

Predator Games to międzyszkolne rozgrywki esportowe dla 1024 szkół. Właśnie wystartował sezon 1, do którego możesz zgłosić swoją szkołę TUTAJ. W styczniu bieżącego roku odbył się sezon 0. Była to rozgrzewka do właściwego systemu turniejowego i wzięło w nim udział 128 szkół. Rozgrywki cieszyły się uznaniem nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Jako rodzic, nauczyciel, no i gracz, zachęcam was udziału w tym nowym sposobie na edukację.

Kliknij w obrazek, poznaj szczegóły i zgłoś szkołę

Znacie już zaskakująco dobre wyniki badań nad wpływem gier akcji na skuteczność chirurgów. Pokuszę się o tezę, że granie w gry skutecznie rozwija kompetencje 4K młodych ludzi. Moje z pewnością rozwinęły i dlatego my w domu nie boimy się gier. Oczywiście, gry nie zastąpią edukacji przedmiotowej, ale możliwe, że poprawią skuteczność uczniów, ich koncentrację i uważność. Musimy oczywiście zadbać o zdrowy balans. Równowaga między tym co jest “na topie”, a dawką wiedzy, która daje możliwość wyboru ścieżek swojej kariery. Skoro wiemy, że szkoła musi ulec zmianie, to szkoda, żebyśmy nie spróbowali do tego wykorzystać ligi Predator Games.

Sponsor Generalny PKO Bank Polski

Podsumowanie

Wprowadzenie komputerowych gier akcji do procesu edukacyjnego może być korzystne dla rozwoju umiejętności miękkich u uczniów. Tego typu gry z reguły wymagają od graczy szybkiego myślenia, podejmowania decyzji, koordynacji ruchowej i pracy zespołowej. Przyczynia się to do poprawy umiejętności interpersonalnych, rozwiązywania problemów i kreatywnego myślenia. Zastosowanie gier akcji w edukacji może zwiększyć motywację uczniów do nauki. Może pomóc w rozwijaniu umiejętności miękkich. Być może gry dla uczniów będą istotnym elementem na drodze do życiowego sukcesu. I najważniejsze – nie musisz być graczem, by zaprosić swoich uczniów do świata gier. Oni już tam są, a Ty musisz tylko umiejętnie wykorzystać ten fakt aby dzięki grom osiągnąć cele pedagogiczne i wychowawcze.


Partner wpisu

Powyższy wpis powstał we współpracy z marką Acer. Acer wspiera wykorzystywanie gier w edukacji. Zorganizowała pierwszą w Polsce międzyszkolną ligę esportową Predator Games.


O autorze

Dawid Łasiński – dyplomowany nauczyciel chemii w Zespole Szkół im gen. Dezyderego Chłapowskiego w Bolechowie. Twórca postaci/marki osobistej Pana Belfra – nauczyciela z Internetów. Laureat nagród: POP Science 2022, Twórca Roku 2021, Digital Shaper 2020 i finalista konkursu Nauczyciel Roku 2019. Twórca autorskich kursów i szkoleń związanych z nowoczesnymi technologiami i budowaniem marki osobistej.